PAKSA ANAK JADI GEMUK! What the hell?

Pelik la. Betol betol pelik dengan masyarakat di Bumi. SM pun tak paham dengan gejala dan simptom2 kemanusiaan. Tapi kekadang, SM rasa mcm unik la pulak. Anyway, semalam, masa SM tengah syok2 layan E!Mars, suddenly black out. Haish, ni mesti kes generator rosak sebab terdedah dekat matahari lama sangat kot. Tengah bosan2, SM bukak la iPad 10, then curik line satellite Astro and layan National Geographic channel. Hari ni, NG crite pasal "Taboo" atau adat kebiasaan masyarakat di Bumi. Mosty adat yang pelik2 la mcm yang ni.

 
*erk...abang ni bila daftar masuk Tampi?*

Tapi semalam cerita pasal "Taboo" atau kebiasaan masyarakat dunia pada zaman moden. Cerita pasal apa? Pasal "OBESITY" atau kegemukan. Well, benda ni dah jadi macam perkara biasa dan ada orang anggap fat is ugly dan menjijikkan tapi ada juga yang anggap kegemukan ialah kecantikan yang perlu dihargai.

*cantik ke uol??*

*asal?? Tergamam??*

Di Barat atau Amerika terutamnya, kegemukan merupakan sesuatu yang hina dan tidak diingini kerana kegemukan melambangkan seseorang itu tidak sihat dan akan mati pada usia yang muda. Tetapi kekurusan atau saiz yang normal macam model melambangkan status, kekayaan, kesuburan dan kecantikan macam ni,

 
*aiyohh...pinjam buat batang mop boley?*
Namun bagi kebanyakan warga Mauritiana terutamanya yang menetap dikawasan pedalaman kegemukan melambangkan kejayaan, kekayaan, kesuburan, keindahan, kecantikan dan dan kemewahan. ERK?? Ok, masyarakat disitu percaya bahawa lelaki lebih menyukai perempuan yang gemuk dan 'sihat' kerana akan melahirkan anak2 yang sihat2 jugak. Oleh itu, bagi memastikan masyarakat wanita Mauritiana gemok-gemok, maka, apabila tiba masa yang dinantikan, anak-anak perempuan akan diberi makan banyak-banyak sampai tidak dapat masuk lagi dalam perut. Mereka akan dipaksa makan sampai muntah-muntah. Ada juga kanak-kanak yang mati akibat kekenyangan dan tercekik oleh muntah sendiri. Adat ini diberi nama 'GAVAGE'.

 
*wanita Mauritiana yang mengalami obesiti*
Pelik bukan? Mauritiana merupakan negara yang miskin and rakyatnya jugak ada yang kebuluran tapi masih nak bagi anak diorang makan bagai nak rak! Kalau di Barat begitu mudah untuk gemuk disebabkan restoran makanan segera tetapi di Mauritiana apa yang ada? Diorang ada..moooo..susu lembu! Diorang paksa anak diorang makan susus lembu..mooo...!!!! Check out video nih! :D



Sabor je la budak oi. Makan, jgn x makan!!! So, gemok cantik, x gemok pon cantik. :D

6 comments:

nelly said...

gemuk oo !!!

cik EPAL said...

gambar yg kurus sgt tu x cantik lah haha

Shairazi Saidin said...

nelly: sangat gemok oo..

Shairazi Saidin said...

cik epal: kannnnzz..

Mya Amira said...

uih, pelik2...
yg kurus, kurus sgt, gemuk, gemuk sgt..
adoi..

Rahimah Hedlund Sazali said...

hahaha!kurus ke gemok ke yg pntg hati chateqqq uolsss! gittewww