Planet Bidong The Movie: Part 1.

Hello, slmt malam semua anak2 dan bapak2 serta tidak lupa yang melahirkan, mak2 alien di Planet Marikh. Fuhh. SM rasa mcm dah setahun SM tak berblogging. Baru je 3 hari meninggalkan Marikh dah resah gelisah. Anyway, lawatan sambil belajar atau camping yang SM pergi dekat Planet Bidong adalah suatu pengalaman yang tidak bisa dilupakan (mampo ada bhsa Indon??!) SM rasa, antara banyak program yang SM join dengan manusia di Bumi, inilah aktiviti yang paling menarik sekali sebab ada banyak xtvt yang SM suka. Anyway, biar SM cerita perjalan SM dari Marikh. Kami bertolak dari Marikh dalam jam 3.30 petang (waktu Marikh) ke UMT, Kuala Terengganu yang mengambil masa selama 8 jam. Kami sampai dalam pukul 11 malam mcm tu la. Seriously, UMT memang cantik. Beruntung la sape yg study kt sana. Pelajar dah la sikit, kawasan besar, kemudahan pulak banyak. Tak mcm universitas2 dekat Marikh. Almaklumlah, kawasan berkawah dan berbatu. Sempit pulak tu.


*Kan SM dah ghoyak, meme penat weyh (Alien ckp Ganu)

Keeseokan harinya, kami mendaftar di UMT sebelum bertolak ke Marang. Apa yang best, SM dan rakan2 dari Marikh berjumpa dengan sahabat-sahabat dari UPSI, UNiSZA dan UMP yang join BAKSIS masa dekat UPSI dulu. Waah, rindu diorang sesagat. First2 jumpa Hakim Md Noor then jumpa McD dan Jue. Excited giler McD cerita dia suke baca blog SM. Silent Reader tau. SM memang suka silent reader. Tp kalo rajin, komen2 lah ye. :D Kami pun berkumpul dan bertolak ke Jeti Marang. Kt situ korang boleh jugak pergi ke Pulau Redang. Ke Pulau Bidong pon bole.


*Teruna dan dara. Meletop!

Kami pun menaiki bot UMT ke P. Bidong. Wah, excited giler time tuh. Rasa mcm x percaya yang SM nk gi Pulau Bidong. Sebab tmpt tu bukannye tempat peranginan, plus, tempat dia private and ada banyak coral yang cantik2. So tmpt tu x la tercemar sangat mcm Pangkor Island. :)


Dari kiri: Jah, Embun, Seman, Leha, Wok, Rosman, Kiah dan berspek itu Che Mat.
Glamer tau anak2 nelayan ni.

Perjalanan kami dari Jeti Merang ke P. Bidong mengambil masa selama 30 minit lebih mcm tu la. Sebab bot yang kami naik tu agak laju compare to bot kecil yang orang lain naik. Diva mcm kitorang ni memang kena naik bot berkuasa kuda laut. Mampu la untuk divas2. Sedang asyik bergambor, tetiba datang sorang bapak diva yang main juta2 je. Beliau menceritakan keindahan P. Bidong dan betapa majunya UMT dalam bidang marine. We ols dengar dgn penuh tekun dan tukun sambil mencarut2 dalam hati. HAHA. Uols x mampoo beli bot RM14 juta tau. Kitorang je mampoo.


*Cik Leha sedang mengayat pok cik yang ada bot RM14 juta katanyer. Dah mcm Fazura dalam cite Pisau Cukur dah ha! PANASZZ!

Wah! Serious korang. P. Bidong sememangnya pulau yang paling cantik pernah SM bertandang. Rasa mcm nk baring2 dekat sebelah pantai tu sambil pakai sepender je. Tapi SM x mampuu berbuat sedemikian disebabkan oleh batasan syariah. SM belajar agama tau dekat Marikh. Ko ada? Tak ada senyap! :D Air lautnye berwarna biru, jernih sampai boleh nampak coral yang cantik2. Pasirnye boleh jilat2. Boleh goreng tau. SM asyik menanam kaki je dalam pasir tuh. Sejuk dan nyaman. Lepas tu kitorang main plak buai ala2 Tarzan gittuh. Nyaman je kena angin pantai. Rindunyer saat2 tuh........

*For your information, buai ni boleh sampai ke cucur atap! BEST tau.

*Itu barang kepunyaan SM. Nice kan sliper tuh! SM beli dekat MidValley sebelah Bowling. Jenama iPanama. Harga dia RM44.90. Discount 20%. Glasses tu RM 10 je. :D

*SM gedik sedikit apabila diapit 2 orang awek dari UPSI. Yang pakai baju hitam tu la McD. Dia suke sangat baca blog SM katanyer. Yang baju biru tu Jue Majid. Dia ckp pic dia x cantik. SM cakap, lagi cantik dr makhluk asing kt Marikh tau! :)

Banyak jugak aktiviti pada hari pertama. Of course la first2 Ice Breaking. Apa yang best ice breaking kali ni ialah, SM dapat jumpe sorang peserta yang tarikh lahir dia sama dengan SM. 19 June 1990. Wow, hebat....! Then kitorang wat plak LDK yg seterusnya iaitu Pokok Komuniti. Boring tau kawan2. SM rasa tu la kelemahan diorang kot sebab dalam borang feedback, SM memang kutuk la pokok komuniti sebab mengantok je tau. Anyway, semua benda dalam first day tu sangat menarik! Nanti SM ceritakan hari yang seterusnya pulak okayy! :D Muah muah!






21 comments:

aqmalazmi said...

wahh best nyaa :P

incik mumu said...

yup..
memang berbangga jadi warga UMT..
dolu mase blaja kat sane, xsecantek skarang UMT..
UMT skang lagi cantik daripada mase2 myself blaja sane dulu..

adwafarahin said...

bidong?
seyes bru pertama kali dnegar

*maaf sye mmg looser bab2 tempat di Marikh eh salah di Malaysia

Hee :)

zikeryhassan said...

patot la sunyi je blog ni. rupanya pegi baksis

Kicap Manis Media said...

aqmal: GIler best kot.

Kicap Manis Media said...

incik mumu: sebab baru lagi kan...cantik giler le. HEHE. Keje Marine ek skunx??

Kicap Manis Media said...

adwa: ha'a...SM pon baru dengar kot.

Kicap Manis Media said...

@zikery: pernah join baksis ke?? :D

Santan Berlada said...

bestnyer...
x ajak aku pon... huhu

GADIS BIASA said...

bestnya..
tak naek kuda ke??

^_^

rndunya nak g sana....

dee said...

class u! silent reader nih jd femes dlm blog SM..hehe...

Kicap Manis Media said...

Santan Berlada: Ko x tanye..HEHEHE.

Kicap Manis Media said...

@khadijah: KUDA?? Kuda laut? hehe. pernah gi ke P. Bidong?

Kicap Manis Media said...

McD:Curlass sesangat uols. Suke x? HEHE. Thankss sebab membaca ok..:)

Izzah | zulkifli said...

woah..best nye..

Unknown said...

kt kedah pun ada bidong jgk
:D

Kicap Manis Media said...

@izzah: Sangat bestnye punn..

Kicap Manis Media said...

@salwa: yep. tp yg tu nama tmpt, bkn Pulau. HEHEHE.

khryh said...

cantik dari mkhluk asing at planet marikh ? hhahaha , kesian

adyb akmal razak said...

ader patot name aku jd Embun..xcommercial woit...

Kicap Manis Media said...

@adyb: hahahah...curlass tau weyh! Ngeeee...