Aku pernah menjadi GEMUK.

" I'm beautiful in my way
'Cause God makes no mistakes
I'm on the right track baby
I was born this way
Don't hide yourself in regret
Just love yourself and you're set
I'm on the right track baby
I was born this way. "

-Lady Gaga, Born This Way-


Lady Gaga memang propa. Penuh dengan prinsip illuminati. Suka menimbulkan kontroversi. Come on la. Dia kan artis, untuk drag seseorang artis untuk maju mestilah populariti. Tak kira orang suka atau benci, asalkan orang mengenali nama artis tersebut. Orang mencaci dan mengumpat, tapi at least diorang menyebut nama artis tu kan? Famous tak? Famous la. Ada aku kesah?!

Entri SM ni tak ada kaitan dengan Lady Gaga dan ideologinya tetapi ada kaitan dengan lagu "Born This Way" yang dinyanyikan Lady Gaga. Lagu ni sesat? Lagu ni hina pelbagai agama? Ada aku kesah sekali lagi. Pernah dengar pepatah, "BUANG YANG KERUH, AMBIL YANG JERNIH". Bila kita dah matured, kita adalah penapis untuk diri kita sendiri. Senang cakap, ilmu itu ibarat penapis kopi. Kerjanya adalah menapis kopi dari serbuk kopi. Ada paham?


*Gemuk tak bermakna tak cantik*

SM baru lepas tengok show baek punye dekat MTV. Tajuk show tu ialah " I used to be FAT" atau "Aku pernah menjadi gemuk". Menarik? Seriusly menarik. Episod yang SM tengok tu tentang seorang pelajar lepasan sekolah/ High School. Dia ada masalah yang menyebabkan dia murung, stress dan sedih. Masalah KEGEMUKAN.

Kalau tanya orang gemuk, adakah diorang suka akan kegemukan diorang? Confirm semua benci akan kegemukan diorang. Kalau ada yang cakap suka dan selesa tu, tolong la jangan jadi hipokrit and tipu diri sendiri. Allah telah menciptakan kita dengan pelbagai bentuk, rupa dan berkaum-kaum untuk apa? Mestilah untuk kita saling berkenl-kenalan. Bukan mendiskriminasi dan berpuak-puak antara satu sama lain kan?

Menjadi gemk tak salah, menjadi kurus pun tak salah. Asalkan mereka bersyukur dengan apa yang mereka ada. Tapi kalau orang gemuk, cuba untuk menukar dirinya kepada sesuatu yang lebih baik, itu adalah terbaik. Maybe ada yang akan cakap, "I was born this way". Tapi takkan mereka nak stick dengan kegemukan mereka?

Sambung balik cerita "I used to be FAT". Girl tu diberi masa 86 hari atau 12 minggu untuk menjadi kurus sebelum dia akan masuk mendaftar kt universiti. Berat pertama kali dia timbang ialah 186lbs. 84-b5 kg mcm tu la. Itu sangat tidak ok dengan ketinggian dia.

Starting on that day, dia dan trainer dia akan pergi ke gym setiap hari, trainer akan kawal pemakanan dan pantau segala keadaan dia dan trainer jugak yang akan push dia untuk exercise. Cuma itu je trainer boleh lakukan kerana selebihnya adalah terletak pada diri dia sendiri. Dalam sepanjang 86 hari tu, banyak la cabaran. Mak dia mcm tak support dia and kata dia sellfish. Sebab mak dia banyak bergantung kt dia untuk jaga adik-adik, bawak kereta dan lain-lain tetapi dia lately sibuk dgn gym and kelas tarian.

So dia stress and pada minggu yg sepatutnya dia dapat kurangkan 10 paun, dia berjaya kurang kan 6 paun. So, ada la konflik dia dgn trainer. Bergaduh bagai. At last, pada hari terakhir, setelah penat lelah dan pelbagai cabaran, akhirnya dia berjaya mengurangkan 40 paun iaitu setengah daripada berat asalnya menjadikan beratnya 63 kg.

So, last sekali, dia berjaya mengembalikan tahap keyakinan dia. Dia hidup dengan bahagia dan selesa dengan keadaan diri dia. Jadi, kepada mereka yang tidak selesa dengan bentuk tubuh mereka, sudah tiba masanya anda mengubah diri anda. Jangan tunggu esok, mulakan hari ini kerana nanti anada akan berasa rugi. Terserah kepada individu jugak. Kalau dia selesa, it's ok. Kalau benda itu akan menimbulkan maslah, cpt2 la berubah, Kita bukan mengubah ciptaan Tuhan pun kan?

BUKAN SENANG UNTUK SENANG, BUKAN SUSAH UNTUK SUSAH.

p/s: SM berjaya mengubah diri SM daripada seorang yang kurus kering kepada seorang yang agak berotot. HEHE. Berkat pergi gym selalu. Sekarang baru confidence level tinggi. :) Bersyukur kepada Allah sebab memberi kekuatan untuk mengubah diri ke arah kebaikan.




6 comments:

aqmalazmi said...

hahaha..
gua pon nak gemok..
HAHAH

Unknown said...

aku pun penah jd gemok gedempol.. masuk asrama terus kecut menddak.. haha.. :D

Azri Fathurrahman said...

aku nak taf =.='

kim heeruul said...

aku xnk gemok..

tp badan aku dah naik..bakal jd taf..haha

Mah@mahu said...

Aku sampai sekrng gemuk mcm mana ehehehe.. lady gaga jng lah ikut sesat...

Santan Berlada said...

dh lame x g gym... huhu
mlas...LoL